Veel mensen vinden het een vreselijke taak om hun ketting te reinigen. Toch is dit af en toe nodig. Je ketting verzamelt tijdens het rijden immers vuil en zet dit af op je kettingbladen, cassette, derailleurs, derailleurwieltjes ... Door af en toe je ketting te reinigen voorkom je problemen zoals slijtage, slecht schakelen, roestvorming, wrijving ...
Zelf verwijder ik altijd eerst de ketting. Dit werkt veel makkelijker en je kan grondiger te werk gaan, zeker als je ook je kettingbladen, cassette en derailleurs mee wil schoonmaken. Nadat je ze verwijdert hebt en gereinigd, moet je ze natuurlijk weer monteren. Hoe je de ketting verwijdert en terug oplegt, leer je in dit artikel.
Het reinigen gebeurt in drie stappen:
1. Ontvetten - Al het vet en vuil moet er af, ook tussen de schakels.
2. Drogen- Na het ontvetten van je ketting, zeker indien je een agressief middel gebruikt hebt, moet je je ketting zo snel mogelijk drogen.
3. Invetten - Vet zo snel mogelijk je ketting weer in. Omdat je de ketting eerst ontvet hebt, zal hij snel gaan roesten als je hem niet opnieuw insmeert
Methodes om te ontvetten - mét verwijderen
· Onderdompeling: Laat de losse ketting weken in een bad met ontvetter. Het vet en vuil lost op in het ontvettingsmiddel.
· Koken: los wat wasmiddel op in water, breng het aan de kook met je ketting erin.
Methodes om te ontvetten - zonder verwijderen
- Met een kettingreiniger: Vul het gereedschap met ontvetter. Steek je ketting er tussen. Sluit het apparaat. Laat je ketting er doorlopen door je pedalen naar achter te trappen. Vet en vuilen lossen op in de ontvetter en de borstels in het gereedschap gaan tussen de schakels.
- Met borstels: ga te werk door je ketting afwisselend in te spuiten met ontvetter en schoon te borstelen. Je kan werken met speciaal daartoe voorzien kettingborstels maar tandenborstels of borstels met harde haren werken even goed.
- Met de hogedrukreiniger: een populaire en snelle methode is om je ketting vanop een afstand af te spuiten met de hogedrukreiniger. Het gevaar hiervan is dat je het vet uit je roulementen spuit. Daarom moet je zeker vermijden in de roulementen te spuiten en genoeg afstand bewaren.
· Met de compressor: de hoge luchtdruk blaast het vet weg en vooral het vuil. Opnieuw moet je opletten dat het vet in de roulementen niet mee wordt weggeblazen.
Ontvetters
Als ontvetter kan je volgende producten gebruiken
- kant-en-klaar-producten zoals morgan blue, wd-40, bionet,...
- diesel of petroleum
- benzine of wasbenzine (agressief)
- afwasmiddel met water
- ontvetter-spray in een spuitbus
- industriële ontvetter
Het ene product is al wat agressiever dan het andere. Ieder heeft zo zijn persoonlijke voorkeur. Ik gebruik steeds een industriële ontvetter. Dit is zo krachtig als benzine, maar laat je ketting niet roesten als je ze laat liggen zonder in te vetten.
Drogen
Je ketting droog je best met een droge, propere doek (liefst katoen). Je kan ze ook droog spuiten met een compressor.
Methodes om je ketting in te vetten
Om je ketting in te vetten bestaat er een zeer uitgebreid gamma aan smeermiddelen.Ik deel ze op in 2 categorieën:
- Droge olie: zeer fijne en vloeibare olie. Ze plakt bijna niet en is nauwelijks waterafstotend. Bijvoorbeeld
- Vette olie: stroperige, plakkerige olie. Ze is niet zo vloeibaar, maar wel waterafstotend. Bijvoorbeeld
Gebruik geen wd-40 of kruipolie om je ketting in te vetten. Die vervliegen veel te snel en kunnen rubberen onderdelen aantasten.
Slotsom
Het belangrijkste is dat je ketting proper goed ontvet is, op welke manier dan ook, zonder de rest van je fiets te beschadigen en dat je meteen na het ontvetten je ketting goed droogt en opnieuw invet.
Comments